Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 16M

16M. Przesiewowe badania funkcji wzrokowych (badania ortoptyczne) u dzieci kl.0-2


Opis projektu

Projekt skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (klasy 0-2) z miasta Puławy i obejmie 200 uczniów.
Dzieci rozpoczynające naukę w szkole poza wyprawką szkolną powinny na dobry start otrzymać pełną diagnozę funkcji wzrokowych, bo to właśnie wzrok jest zmysłem, który odbiera 80% sygnałów ze świata. Często objawy dysfunkcji wzrokowych są bardzo niespecyficzne, a dziecko postrzegane jest jako leniwe, nadpobudliwe, mające trudności z koncentracją, nieśmiałe. Duży odsetek dzieci mających problemy w nauce (np. mylenie liter, problemy z przepisywaniem, brzydkie pismo, mylenie linijek podczas czytania, problemy z dłuższym skupieniem uwagi) mają również zaburzenia w pracy układu wzrokowego (zaburzenia konwergencji, akomodacji, nieprawidłową ruchomość gałek ocznych). Badanie ortoptyczne i okulistyczne nie są tożsame natomiast tak samo ważne, aby w pełni zdiagnozować wszelkie problemy wzrokowe u dzieci. Okulista skupia się na diagnozie, leczeniu i profilaktyce chorób oczu. Ortoptystka koncentruje się na zaburzeniach widzenia obuocznego, prowadzi diagnozę i terapię zeza oraz niedowidzenia.
Badania będą przeprowadzane w placówkach oświatowych przez wykwalifikowaną ortoptystkę. Badanie jest dla dziecka bezbolesne a diagnostyka obejmie ocenę ostrości wzroku do bliży i dali, ruchomości gałek ocznych, konwergencji, badanie zeza ukrytego i jawnego (cover test do dali i bliży), zdolności akomodacyjnych, test widzenia przestrzennego. Udział każdego dziecka w badaniu będzie wymagał pisemnej zgody opiekuna oraz oświadczenia, że dane dziecko nie korzystało wcześniej z tego rodzaju badań. Założeniem projektu jest, aby dotrzeć do dzieci niebędących pod opieką Poradni Leczenia Zeza i Niedowidzenia.
Projekt zakłada uświadomienie nie tylko rodziców, ale również nauczycieli/wychowawców na jakie objawy należy zwracać uwagę u dzieci, jak ważny jest prawidłowo funkcjonujący układ wzrokowy w procesie rozwoju i edukacji dzieci.
Informacje o projekcie będą przekazywane rodzicom/opiekunom za pośrednictwem placówek oświatowych, poprzez plakaty informacyjne, stronę Urzędu Miasta oraz social media.
W przypadku wykrycia nieprawidłowości, rodzice otrzymają wskazówki dotyczące dalszej diagnostyki i ewentualnego leczenia.
Po zakończeniu badań nastąpi opracowanie raportu z badań.
Dzięki realizacji projektu dzieci z Puław, zyskają dostęp do profesjonalnej oceny wzroku, co pozwoli na szybką diagnozę ewentualnych problemów i zapewnienie im odpowiedniej pomocy. Wczesna interwencja ortoptyczna może znacząco wpłynąć na jakość ich życia oraz wyniki w nauce.

Uzasadnienie

Wczesna diagnostyka zaburzeń widzenia jest kluczowa dla skutecznej terapii i zapobiegania poważnym problemom zdrowotnym w przyszłości. Regularne kontrole wzroku pozwalają wykryć schorzenia takie jak niedowidzenie, zez, problemy z akomodacją i inne dysfunkcje układu wzrokowego, które mogą negatywnie wpłynąć na rozwój dziecka, jego edukację oraz codzienne funkcjonowanie. Dzieci mające problemy wzrokowe od najmłodszych lat nie skarżą się na nieprawidłowe widzenie ponieważ nie mają świadomości, że może być inaczej. Dzieci, które nie widzą prawidłowo często próbują sobie skompensować  te braki, co może skutkować spadkiem motywacji, niechęcią do nauki czy do zajęć sportowych. Realizacja obowiązku szkolnego jest dla takiego dziecka ogromnym wyzwaniem. Projekt uświadomi również rodzicom na jakie objawy u swoich dzieci powinni zwrócić uwagę i gdzie szukać pomocy. Profilaktyczne badania okulistyczne są ważne, ale nie diagnozują zaburzeń funkcji wzrokowych tak jak badania ortoptyczne.

Status projektu

Zweryfikowany pozytywnie

Wiadomość została wysłana. Dziękujemy!
Wiadomość nie została wysłana.
Prosimy spróbować później.

Masz pytanie do autora projektu?

Napisz mu wiadomość!

* Pola obowiązkowe

Pytanie dotyczące projektu:
Przesiewowe badania funkcji wzrokowych (badania ortoptyczne) u dzieci kl.0-2